ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Επιχειρηματική Ανάλυση: Πώς τα δεδομένα μπορούν να μας δείξουν τον δρόμο προς την επιτυχία
Κάθε σύγχρονος επαγγελματίας, ψάχνει συνεχώς τρόπους να ενισχύσει την επιχείρησή του, ώστε να διασφαλίσει την επιτυχία και τη βιωσιμότητά της. Η επιδίωξη της διαχρονικής βελτίωσης μιας επιχείρησης με σκοπό την διαφοροποίησή της από τον ανταγωνισμό και την απόκτηση ενός σημαντικού μεριδίου αγοράς, αποτελεί μείζον ζήτημα στο σύγχρονο επιχειρείν. Ωστόσο, ο εντοπισμός του τομέα ο οποίος χρήζει βελτίωσης αλλά και η επιλογή της διαδικασίας που θα υιοθετηθεί για την υποστήριξη αυτού, είναι μερικές από τις σημαντικότερες προκλήσεις που οι Διοικήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Μια επιχείρηση διαθέτει πλήθος διαφορετικών πτυχών, χαρακτηρίζεται από δεκάδες καθημερινές διεργασίες και επηρεάζεται από σχεδόν αμέτρητους παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να διαφέρουν από κλάδο σε κλάδο ή ακόμα και μεταξύ επιχειρήσεων στον ίδιο κλάδο. Πως μπορεί όμως ένας επαγγελματίας να πάρει την απόφαση, η οποία θα κάνει την επιχείρηση του να ξεχωρίσει;
Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα επιδιώκει τα τελευταία χρόνια να δώσει η επιχειρηματική ανάλυση δεδομένων, η οποία αποτελεί μια από τις πιο ισχυρές τάσεις στον κλάδο των επιχειρήσεων. Τι είναι όμως η επιχειρηματική ανάλυση και που οφείλεται η έντονη ανάπτυξη της;
Επιχειρηματική ανάλυση ονομάζουμε την διερεύνηση των δεδομένων ενός οργανισμού, με έμφαση στην εφαρμογή τεχνικών στατιστικής ανάλυσης για την αποκάλυψη πληροφοριών που μπορούν να βοηθήσουν στην προώθηση της καινοτομίας και της οικονομικής απόδοσης. Με απλά λόγια, είναι η διαδικασία συλλογής, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων της επιχείρησης, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για αυτήν.
Ζώντας σε μια εποχή όπου υπάρχουν αμέτρητες διαθέσιμες πληροφορίες με λίγα μόνο κλικ, δημιουργήθηκε η ανάγκη ανάλυσης και ερμηνείας αυτού του τεράστιου όγκου δεδομένων, προς όφελος των επιχειρήσεων. Αυτό ακριβώς επιδίωξαν μέσω της επιχειρηματικής ανάλυσης αρχικά κάποιοι εταιρικοί κολοσσοί, ώστε να κατανοήσουν τη δομή, τις ανάγκες, τις πολιτικές αλλά και τις λειτουργίες τους και να επιτύχουν τους επιθυμητούς τους στόχους.
Ωστόσο, παρατηρείται πλέον μια τάση αξιοποίησης της και από μικρές επιχειρήσεις. Ολοένα και περισσότεροι επιχειρηματίες αρχίζουν να αναγνωρίζουν την αξία της συλλογής και ανάλυσης δεδομένων, τα οποία θα τους οδηγήσουν στη λήψη εμπεριστατωμένων αποφάσεων που θα συμβάλλουν στην επιτυχία της επιχείρησής τους.
Γιατί όμως να υιοθετήσετε και εσείς κάτι το οποίο φαντάζει τόσο ουτοπικό και δύσκολο και το οποίο προϋποθέτει να αναλώσετε χρόνο και χρήμα; Τα κυριότερα πλεονεκτήματα τα οποία έχουν παρατηρηθεί μέσω της ανάλυσης των επιχειρηματικών σας πρακτικών, των τάσεων της αγοράς αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργείτε, είναι τα εξής:
1. Εύρεση των πελατών-στόχων σας
Δεν υπάρχει δραστηριότητα που η επιχειρηματική ανάλυση κάνει καλύτερα από τον έλεγχο της απόδοσης των προϊόντων ή των υπηρεσιών της επιχείρησής σας στην αγορά. Μόλις καταλάβετε ποια προϊόντα είναι κατάλληλα για ποιους πελάτες, μπορείτε να προσδιορίσετε τους τομείς στους οποίους θα εστιάσετε και για ποια target groups. Οι τάσεις στην αγορά αναδεικνύουν επίσης τις καταναλωτικές δαπάνες και τις προτιμήσεις των πελατών. Όταν έχετε αρκετές πληροφορίες για αυτά τα σημαντικά στοιχεία, μπορείτε να κατευθύνετε την επιχείρησή σας να παράγει ή να διανείμει ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες που θα ικανοποιήσουν τις επιθυμίες των δυνητικών πελατών σας.
2. Καλύτερη στόχευση πελατών
Εξίσου σημαντική όμως με την εύρεση των πελατών-στόχων σας, είναι και η σωστή προσέγγισή τους. Χρησιμοποιώντας την ανάλυση δεδομένων, μπορείτε να καθορίσετε ποιες μορφές διαφήμισης θα υιοθετήσετε, ώστε να προσεγγίσετε πιο αποτελεσματικά τους πελάτες σας και να τους οδηγήσετε να επιλέξουν την δική σας επιχείρηση. Τα δεδομένα, σας δίνουν τη δυνατότητα να κατανοήσετε ποιες μέθοδοι διαφήμισης του προϊόντος σας έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στο κοινό-στόχο, σε ποια κλίμακα μπορείτε να τις υιοθετήσετε, καθώς επίσης και τρόπους να τις συνδυάσετε, ώστε να έχετε το μεγαλύτερο δυνατό αντίκτυπο με το μικρότερο δυνατό κόστος.
3. Μείωση του κόστους λειτουργίας
Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα διασφαλίσουν την ομαλή και αποτελεσματική διοίκηση της επιχείρησης σας είναι η μείωση των περιττών δαπανών. Αυτό ακριβώς μπορεί να σας προσφέρει η επιχειρηματική ανάλυση, μέσω του εντοπισμού των τομέων της επιχείρησής σας που προκαλούν περιττά έξοδα αλλά και αυτών που χρήζουν περισσότερης χρηματοδότησης. Αποκτάτε, έτσι, μια ξεκάθαρη εικόνα από πού πρέπει να μειώσετε τα περιττά έξοδα, καθώς και την τεχνολογία που πρέπει να χρησιμοποιήσετε για να μειώσετε το συνολικό κόστος λειτουργίας. Η ανάλυση δεδομένων καθιστά κάθε ενέργεια την βέλτιστη, για να αποφευχθούν περιττές δραστηριότητες που δεν προσφέρουν προστιθέμενη αξία στην επιχείρηση.
4. Βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών
Η συλλογή δεδομένων των πελατών σας, θα σας βοηθήσει όπως αναφέραμε να καταλάβετε ποιοι είναι, πού ζουν, την ηλικία, το φύλο, τις συνήθειες των δαπανών τους, με αποτέλεσμα την καλύτερη προσέγγιση τους. Τα παραπάνω δεδομένα όμως, εάν συνδυαστούν με περαιτέρω ανάλυση, όπως για παράδειγμα η ανάλυση συναισθημάτων, θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε παράλληλα τι πιστεύουν οι πελάτες για την επιχείρησή σας, αφού την επιλέξουν για τις αγορές τους. Επομένως, θα μάθετε αν η εμπειρία τους ήταν θετική, αρνητική ή ουδέτερή και θα κατανοήσετε σε ποια σημεία η εξυπηρέτηση πελατών σας χρήζει βελτίωσης, ώστε να κάνετε τις αντίστοιχες διορθωτικές κινήσεις. Όπως είναι κατανοητό, η παραπάνω διαδικασία μπορεί να πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να ελέγχεται κατά πόσο οι αλλαγές αυτές είχαν θετικά αποτελέσματα ή όχι.
5. Συμβολή στη λήψη αποφάσεων και στην επίλυση προβλημάτων
Οι εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες που αποκτούν από την ανάλυση δεδομένων για να ελέγξουν τις αποφάσεις τους, οδηγώντας σε καλύτερα αποτελέσματα. Η ανάλυση δεδομένων, σας δίνει μια εικόνα 360˚ για καθημερινά προβλήματα που προκύπτουν, όπως ζητήματα παραγωγής, εξυπηρέτησης πελατών ή ανεπάρκειας μεταξύ των υπαλλήλων σας και αναδεικνύει τρόπους επίλυσής τους.
6. Βελτίωση λειτουργικής αποδοτικότητας
Η αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων έχει βελτιωθεί από την έλευση της επιχειρηματικής ανάλυσης. Με τη δυνατότητα συγκέντρωσης μεγάλου όγκου δεδομένων με γρήγορο ρυθμό και παρουσίασής του με οπτικά ελκυστικό τρόπο, οι εταιρείες μπορούν να διατυπώσουν αποφάσεις για να βοηθήσουν στην επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Έτσι, ενθαρρύνεται μια εταιρική κουλτούρα αποτελεσματικότητας και ομαδικής εργασίας, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να εκφράσουν τις γνώσεις τους και να συμμετάσχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, βελτιώνοντας ακολούθως τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
7. Αναγνώριση επιχειρηματικών ευκαιριών και νέες καινοτομίες
Η συχνή ανάλυση δεδομένων αυξάνει την αποτελεσματικότητα, αλλά βοηθά επίσης στον εντοπισμό νέων επιχειρηματικών ευκαιριών. Με αυτόν τον τρόπο, οι δυνατότητες ανάπτυξης και κερδοφορίας καθίστανται ατελείωτες και βασίζονται σε περισσότερες πληροφορίες. Πολλοί επαγγελματίες μπορούν να διακρίνουν τις βραχυπρόθεσμες τάσεις, αλλά είναι λιγότερο ικανοί να προβλέψουν εμπόδια που μαστίζουν την επιχείρησή τους. Τα μοντέλα υπολογιστών που βασίζονται στην ανάλυση δεδομένων βοηθούν τις εταιρείες να βλέπουν αλλαγές στις αγορές των πελατών και να δίνουν μια σαφή εικόνα για τα προϊόντα που πρέπει να παράγονται ή να αναβαθμίζονται. Παράλληλα, συμβάλλουν στην αύξηση της καινοτομίας εντός της επιχείρησης. Με αυτές τις καινοτομίες, μπορείτε να διατηρήσετε ένα απόλυτο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών σας.
Συνοψίζοντας, η επιχειρηματική ανάλυση μπορεί να αποτελέσει μια διαδικασία η οποία, εφόσον υιοθετηθεί, θα συμβάλει σημαντικά στην λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων. Όχι μόνο θα διευκολύνει την αποτελεσματική λειτουργία της επιχείρησής σας, αλλά θα αποτελέσει ένα εργαλείο το οποίο θα σας κάνει να ξεχωρίσετε έναντι του ανταγωνισμού.